OUG nr. 116/2009 pentru instituirea unor masuri privind activitatea de inregistrare in registrul comertului, aprobata prin Legea nr. 84/2010

Publicat la 23.07.2014

 

Art. 1. - Prin derogare de la prevederile Legii nr. 26/1990 privind registrul comerţului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de la prevederile celorlalte acte normative incidente, competenţa de soluţionare a cererilor de înregistrare în registrul comerţului şi, după caz, a altor cereri aflate în competenţa de soluţionare a judecătorului delegat aparţine, până la reglementarea activităţii de înregistrare în registrul comerţului efectuată de registratori comerciali, directorului oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau persoanei ori persoanelor desemnate de către directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.
Art. 2. - Cererile de înregistrare depuse la oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale şi nesoluţionate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă vor fi soluţionate, potrivit art. 1, de către directorul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau de către persoana sau persoanele desemnate, urmând a fi avute în vedere şi termenele de soluţionare anterior acordate.
(2) Dacă anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă soluţionarea unei cereri de înregistrare în registrul comerţului a fost suspendată de judecătorul delegat, directorul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau persoana ori persoanele desemnată/desemnate repune/repun cererea pe rol, din oficiu, dacă perioada de suspendare a depăşit 6 luni, sau la cererea părţii, dacă acest termen nu s-a împlinit.
Art. 21. - (1) Competenţa de numire a lichidatorului în situaţiile prevăzute la art. 237 alin. (7) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 31 alin. (4) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la autorizarea funcţionării persoanelor juridice, cu modificările şi completările ulterioare, aparţine directorului oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau persoanei ori persoanelor desemnate, care dispune/dispun şi cu privire la plata onorariului lichidatorului, în cuantum fix de 1.000 lei.
(2) Decontul final al cheltuielilor efectuate de lichidator în legătură cu lichidarea unei societăţi comerciale se face de către Uniunea Naţională a Practicienilor în Insolvenţă din România, la solicitarea lichidatorului.
Art. 3. - (1) Cererile formulate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, prin oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, care anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă erau în competenţa de soluţionare a judecătorului delegat, se soluţionează de instanţă, prin încheiere.
(2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, prin instanţă se înţelege tribunalul comercial sau secţia comercială a tribunalului în a cărui circumscripţie îşi are sediul comerciantul.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), cererile Oficiului Naţional al Registrului Comerţului sau ale oricărei persoane interesate de constatarea dizolvării persoanei juridice, formulate în temeiul prevederilor art. 227 alin. (1) lit. a) şi alin. (3) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 30 din Legea nr. 359/2004, cu modificările şi completările ulterioare, se soluţionează de instanţă, prin sentinţă.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), cererile Oficiului Naţional al Registrului Comerţului de radiere a persoanei juridice din registrul comerţului, în temeiul dispoziţiilor art. 237 alin. (8) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 31 alin. (5) din Legea nr. 359/2004, cu modificările şi completările ulterioare, se soluţionează de instanţă, prin sentinţă.
(5) Societăţile comerciale aflate sub incidenţa Legii nr. 314/2001 pentru reglementarea situaţiei unor societăţi comerciale, cu modificările şi completările ulterioare, în stare de dizolvare sau de lichidare, se radiază din registrul comerţului, prin sentinţă pronunţată de instanţă.
(6) Cererile prevăzute la alin. (1) şi alin. (3)-(5) sunt soluţionate de urgenţă şi cu precădere, în camera de consiliu, cu citarea părţilor. Hotărârea instanţei este executorie şi este supusă numai recursului.
(7) Sentinţele instanţei pronunţate în soluţionarea cererilor de radiere prevăzute la alin. (4) şi (5) se comunică persoanei juridice la sediul social, Ministerului Finanţelor Publice - Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, pe cale electronică, se publică pe pagina de internet a Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi se afişează la sediul oficiului registrului comerţului în care este înregistrată persoana juridică.
Art. 31. - Cererile pentru îndreptarea, lămurirea sau completarea încheierii judecătorului delegat, formulate în temeiul art. 281-2813 din Codul de procedură civilă, vor fi soluţionate de instanţă, care va dispune şi cu privire la modificarea corespunzătoare a datelor înregistrate în registrul comerţului.
Art. 4. - (1) În cazul fuziunii, inclusiv al fuziunii transfrontaliere, şi în cazul divizării, competenţa de verificare a legalităţii hotărârii asupra fuziunii/divizării şi, după caz, a actului constitutiv ori a actului modificator, precum şi competenţa de soluţionare a cererii de înregistrare în registrul comerţului a menţiunilor de fuziune, fuziune transfrontalieră, divizare aparţin instanţei.
(2) Cererea de înregistrare în registrul comerţului a menţiunilor privitoare la fuziune, fuziune transfrontalieră, divizare şi înscrisurile în susţinerea acesteia se depun la oficiul registrului comerţului, care le înaintează, în termen de 3 zile de la primire, instanţei competente conform prevederilor alin. (1).
(3) Prin hotărârea pronunţată, potrivit dispoziţiilor art. 331-339 din Codul de procedură civilă, instanţa dispune şi înregistrarea în registrul comerţului a menţiunilor de fuziune, fuziune transfrontalieră, divizare.
(4) Cererile prevăzute de alin. (1) sunt soluţionate de urgenţă şi cu precădere, în camera de consiliu, cu citarea părţilor. Hotărârea instanţei este executorie şi este supusă numai recursului.
Art. 5. - În cazul fuziunii transfrontaliere, atribuţiile de verificare a legalităţii procedurii pe care o urmează societăţile participante la fuziune - persoane juridice române sau societăţile europene cu sediul social în România - şi, dacă este cazul, societatea nou-înfiinţată - persoană juridică română sau societate europeană cu sediul social în România - aparţin directorului oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau persoanei sau persoanelor desemnate de către directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, cu excepţia atribuţiilor prevăzute la art. 25113 şi 25114 din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care vor fi exercitate de tribunal, secţia comercială. Pentru cererile aflate în competenţa de soluţionare a tribunalului, art. 4 se aplică în mod corespunzător.
Art. 6. - (1) În soluţionarea cererilor potrivit art. 1 şi 2, directorul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau persoana ori persoanele desemnată/desemnate autorizează, prin rezoluţie, constituirea societăţilor comerciale, efectuarea tuturor înregistrărilor în registrul comerţului, a publicităţii, precum şi înregistrarea în registrul comerţului a declaraţiilor-tip pe propria răspundere şi a datelor cuprinse în acestea, după caz, conform prevederilor legale în vigoare.
(2) Rezoluţiile pronunţate în temeiul prezentului act normativ sunt executorii de drept.
(21) În cazul în care solicitantul renunţă la soluţionarea cererii, prin rezoluţie, directorul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau persoana ori persoanele desemnată/desemnate va/vor lua act de renunţare.
(3) Împotriva rezoluţiei directorului şi/sau persoanei sau persoanelor desemnate se poate formula plângere în termen de 15 zile de la pronunţare pentru părţi şi de la data publicării rezoluţiei sau a actului modificator al actului constitutiv în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, pentru orice alte persoane interesate.
(4) Plângerea se depune şi se menţionează în registrul comerţului unde s-a făcut înregistrarea. În termen de 3 zile de la data depunerii, oficiul registrului comerţului înaintează instanţei plângerea.
(5) Plângerea formulată împotriva rezoluţiilor directorului oficiului registrului comerţului şi/sau persoanei sau persoanelor desemnate se soluţionează de urgenţă şi cu precădere, în condiţiile dreptului comun.
(6) Instanţa soluţionează plângerea în complet alcătuit dintr-un singur judecător, în camera de consiliu, fără citare. Instanţa poate să solicite orice lămuriri şi dovezi părţii sau informaţii scrise autorităţilor competente.
(7) Hotărârea pronunţată în soluţionarea plângerii este executorie şi este supusă numai recursului.
Art. 7. - (1) Soluţionarea cererilor de înregistrare prevăzute la art. 1 şi 2 se realizează pe bază de înscrisuri. La solicitarea expresă a părţii sau a reprezentantului acesteia, se organizează audienţă publică pentru susţinerea şi soluţionarea cererii.
(2) Când pentru lămurirea unor împrejurări de fapt, directorul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau persoana sau persoanele desemnată/desemnate consideră necesar să cunoască părerea unor specialişti, poate/pot să dispună efectuarea unei expertize, în contul părţilor, precum şi prezentarea oricăror alte dovezi. În acelaşi scop, părţile pot fi invitate să se prezinte la oficiul registrului comerţului.
(3) Orice înscrisuri noi în susţinerea cererilor de înregistrare se depun la oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunal, prin registratura generală, cu cel puţin o zi înainte de data soluţionării. Ori de câte ori este necesară modificarea înscrisurilor depuse în susţinerea cererii de înregistrare, solicitantul depune la oficiul registrului comerţului înscrisurile modificate, cele depuse iniţial urmând a fi anulate de directorul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau de persoana ori persoanele desemnată/desemnate.
(4) În condiţiile în care cererile de înregistrare şi documentele depuse în susţinerea acestora nu îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege, se acordă, prin rezoluţie, un termen de amânare de cel mult 15 zile, care poate fi prelungit o singură dată, cu maximum 15 zile, la cererea motivată a solicitantului. Termenul de 15 zile se calculează fără a se lua în considerare ziua când a început şi ziua în care s-a împlinit termenul.
(5) Comunicarea rezoluţiilor de amânare se realizează prin afişare la sediul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi pe site-ul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.
(6) Dacă în termenul prevăzut la alin. (3) solicitantul nu îşi îndeplineşte obligaţiile dispuse prin rezoluţia de amânare a directorului oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau a persoanei sau persoanelor desemnate, cererile de înregistrare urmează a fi respinse.
(7) Abrogat prin punctul 12. din Legea nr. 84/2010 începând cu 20.05.2010.
Art. 71. - (1) Dacă la cererile de înregistrare sunt depuse cereri de intervenţie, directorul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau persoana ori persoanele desemnată/desemnate transmite/transmit instanţei întregul dosar, care cuprinde cererea de înregistrare în registrul comerţului şi cererea de intervenţie, precum şi înscrisurile depuse în susţinerea acestora. Prevederile art. 6 alin. (4) se aplică în mod corespunzător.
(2) Soluţionarea cererilor de înregistrare şi a cererilor de intervenţie se face cu citarea părţii şi a intervenienţilor. Instanţa se pronunţă de urgenţă, în condiţiile art. 49-56 din Codul de procedură civilă.
(3) Hotărârea pronunţată în condiţiile alin. (2) este executorie şi este supusă numai recursului.
Art. 8. - (1) Pe durata de aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, prin oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, nu încasează taxa judiciară de timbru şi, după caz, contravaloarea timbrului judiciar.
(2) Pe perioada menţionată la alin. (1) se folosesc formularele-tip aflate în uz la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 9. - În cazul cererilor de înregistrare depuse la registrul comerţului până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi nesoluţionate, dacă informaţiile din cazierul fiscal au expirat sau urmează să expire, oficiile registrului comerţului vor solicita reconfirmarea acestora direcţiilor teritoriale ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Această operaţiune este scutită de plata oricăror taxe/tarife.
Art. 10. - (1) În exercitarea atribuţiilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, directorul oficiului registrului comerţului şi/sau persoana ori persoanele desemnată/desemnate nu poate/nu pot fi supuse niciunei restricţii, presiuni, constrângeri sau intimidări din partea unei autorităţi ori a unei persoane fizice sau juridice.
(2) Solicitantul, aşa cum este definit de Legea nr. 359/2004, cu modificările şi completările ulterioare, răspunde pentru legalitatea, autenticitatea, exactitatea datelor cuprinse în cererile de înregistrare şi în documentele depuse în susţinerea acestora.
(3) Sancţionarea directorului oficiului registrului comerţului şi/sau persoanei sau persoanelor desemnate pentru săvârşirea unor abateri în legătură cu îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă se va face numai cu avizul directorului general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.
Art. 11. - (1) În termen de 15 zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului va emite deciziile de desemnare a directorilor şi, după caz, a altor persoane din cadrul instituţiei, care vor îndeplini atribuţiile de soluţionare a cererilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2) În cazul în care volumul de activitate o impune, persoanele menţionate la alin. (1), cu excepţia directorilor şi directorilor adjuncţi, vor exercita pe perioada desemnării exclusiv atribuţiile de soluţionare a cererilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, urmând ca restul atribuţiilor care le revin potrivit fişei postului să fie redistribuite în mod corespunzător celuilalt personal din cadrul oficiilor.
(3) Persoanele desemnate potrivit alin. (1) să îndeplinească atribuţiile de soluţionare a cererilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă sunt salarizate, în baza deciziei directorului general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, pe perioada exercitării efective a acestor atribuţii, la nivelul de salarizare al directorului oficiului registrului comerţului în care îşi desfăşoară activitatea.
(4) Funcţiile de conducere din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi al oficiilor registrului comerţului şi persoanele desemnate, cu studii de specialitate juridică, beneficiază de vechime în specialitate juridică.
Art. 12. - (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare în 15 zile de la publicarea sa în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplică până la reglementarea activităţii de înregistrare în registrul comerţului efectuată de registratori comerciali.
(2) În termen de 4 luni de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Guvernul va adopta, la propunerea Ministerului Justiţiei, proiectul de lege privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea profesiei de registrator comercial.

 

 V

Legislatie aplicabila

detalii

 

 

 V

Finantare Proiecte

detalii

 V

Modele acte

detalii

 V

Articole

detalii

ABC Firme

Bucuresti, Sector 6,
Str. Fabricii 47, Cladirea FAST ECO
Et 1, Corp Z

0741.080.090 0741.080.093

contact@abcfirme.ro