Externalizarea functiei de marketing

Viorel Cioboata

Owner Advertising Agency
Viorel Cioboata

Externalizarea functiei de marketing

Externalizarea functiei de marketing este o optiune viabila, profitabila pentru IMM-urile romanesti.

Dupa infiintarea firmei, orice anreprenor, imediat dupa organizarea operatiunilor ce fac obiectul de activitate principal al firmei, trebuie sa rezolve problema unei comunicari economice, eficiente si eficace cu potentialii client.

Adica sa plateasca cat mai putin pe unitatea de produse si servicii specifice advertisingului, sa obtina cat mai mult raportat la unitatea de investitie, si sa comunice exact cu cine trebuie, cu potentialii clienti ai produselor sau serviciilor pe care le realizeaza (si nu cu segmentele de piata ale altor produse).

Pentru organizarea proceselor de comunicare cu piata orice firma are optiunea de a organiza intern aceste activitati, de a externaliza functia de marketing sau de a opta la un mix dintre cele doua optiuni anterioare.

Externalizarea functiei de marketing
 
Externalizarea functiei de marketing este o optiune viabila, profitabila pentru IMM-urile romanesti.
 
Dupa infiintarea firmei, orice anreprenor, imediat dupa organizarea operatiunilor ce fac obiectul de activitate principal al firmei, trebuie sa rezolve problema unei comunicari economice, eficiente si eficace cu potentialii client.
Adica sa plateasca cat mai putin pe unitatea de produse si servicii specifice advertisingului, sa obtina cat mai mult raportat la unitatea de investitie, si sa comunice exact cu cine trebuie, cu potentialii clienti ai produselor sau serviciilor pe care le realizeaza (si nu cu segmentele de piata ale altor produse).
Pentru organizarea proceselor de comunicare cu piata orice firma are optiunea de a organiza intern aceste activitati, de a externaliza functia de marketing sau de a opta la un mix dintre cele doua optiuni anterioare.
 
Concluziile seminarului organizat de Ziarul Financiar la sfarsitul anului trecut cu tema Outsourcing arata ca externalizarea tuturot tipurilor de servicii este pe o tendinta de crestere si ca principalele caracteristici ale externalizarii sunt:
- Externalizarea nu reprezinta neaparat o reducere a costurilor cu serviciile suport, dar cresc eficienta acestora
- Externalizarea reprezinta o eficientizare a timpului; managementul firmei isi poate concentra intreaga atentie operatiunilor ce fac obiectul esentei unei afaceri
- Outsourcingul trebuie sa ajunga la nivelul la care sa eficientizeze nu numai procesele care sunt externalizate ci si pe cele care raman inhouse.
Studii americane arata ca externalizarea serviciilor este cunoscuta de peste 50 de ani, la inceput firmele externalizand publicitatea, serviciile juridice, serviciile de intretinere.
Externalizarea serviciilor a ajuns la o amploare atat de mare incat, in present, se vorbeste despre noi domenii de afaceri, existand o piata a serviciilor de externalizare pentru afaceri compusa din BPO (Business Process Outsourcing) şi SSC (Shared Service Outsourcing)
 
Externalizarea proceselor de marketing contribuie in mare masura la eficienta activitatii unei firme, reprezentad legatura cu piata, de calitatea derularii proceselor de marketing depinzand in mod direct cresterea sau descresterea volumului de activitate.
Pentru o companie mica sau mijlocie principalele procese de marketing se refera la:
- Stabilirea strategiei de promovare, identificarea celor mai eficiente canale de distributie, pozitionarea fata de principalele categorii de operatori pe o piata specifica
- Publicitate, comunicarea cu piata.
 
Poti sa angajezi un om cu competente multiple sau mai multi oameni de marketing – consultant marketing, designer, specialist marketing online, coordonator de proiect, specialist PR samd.
Pentru strategia de marketing, antreprenorul si / sau managementul afacerii este probabil ca detin o viziune foarte potrivita domeniului specific de activitate. In plus, apeland la un consultant de specialitate extern o data sau de doua ori pe an, este posibil ca problema definirii strategiei de marketing sa fie rezolvata si sa fie inutila prezenta unui post full – time pe acesta tema.
Pentru activitatile de publicitate, trebuie avut in vedere ca exista un limbaj specific si o varietate foarte mare de activitati implicate in realizarea proceselor de comunicare cu piata. Exista mediul online si mediul ofline.
In ofline exista media buyng & planning, design, productie publicitare cu o varietate foarte mare de tehnologii si aplicatii, organizarea de evenimante (targuri, expozitii, seminarii etc), indoor, outdoor ...
Este putin probabil ca o varietate mare de competente sa se reuneasca intr-un numar mic de angajati.
Apoi, daca reusesti sa angajezi un numar mic de profesionisti care sa cumuleze toate competentele specifice necesare, atunci trebuie ca volumul de activitate in publicitate sa justifice timpul si resursele alocate.
 
Daca alegi optiunea externalizarii proceselor de publicitate, atunci afacerea "acceseaza" resursele disponibile ale unei firme de specialitate doar cand are nevoie.
Daca alegi o agentie de publicitate cu un portofoliu bogat de lucrari si o experienta reprezentativa, atunci accesezi servicii si produse de o calitate mai buna decat ceea ce poti sa realizezi intern doar cu experienta unui singur domeniu si a unui numar de lucrari limitat.
Astfel, eficienta care rezulta prin externalizarea proceselor de marketing nu se rezuma doar la diferenta dintre costurile interne legate de organizarea acestor activitati si costul achizitiei serviciilor specifice de la terti specializati, ci poate fi legata si de pretul si calitatea produselor si serviciilor de publicitate.
O agentie de publicitate, prin volumul si varietatea lucrarilor executate, este de asteptat sa poata oferi un pret unitar mai mic decat prin achizitionare directa (datorita volumelor totale contractate) si prin experienta pe mai multe piete si proiecte sa poate oferi un grad mai ridicat de inovare si solutii eficiente...

Daca alegi sa organizezi intern realizarea proceselor de marketing ai avantajul ca acumulezi un important know how legat de modul foarte particular in care potentialii client carora te adresezi reactioneaza la diferite actiuni de marketing.
Astfel, in timp, daca reusesti o fidelizare pe termen lung a personalului implicat in functia de marketing, poti spera la o crestere constanta si durabila a eficientei activitatii de comunicare cu piata.
Serviciul intern de marketing presupune spatii, dotari specifice, oameni de specialitate. Stabilirea unei strategii de comunicare, identificarea publicului tinta, urmarirea procesului de comunicare, si multe altele vor fi generatoare de cheltuieli si consumatoare de timp. Pentru aceste motive, este de preferat externalizarea comunicarii catre companii specializate, cu oameni cu experienta in acest domeniu. Costurile sunt mai mici, comunicarea se produce mai repede, mai simplu si mai eficient. Rezultatele apar mai repede, resursa de timp a managerilor este mai bine exploatata. Eficient, ieftin, direct, bani si timp castigat, iata cateva din avantajele externalizarii serviciului de marketing.

 V

Legislatie aplicabila

detalii

 

 

 V

Finantare Proiecte

detalii

 V

Modele acte

detalii

 V

Articole

detalii

ABC Firme

Bucuresti, Sector 6,
Str. Fabricii 47, Cladirea FAST ECO
Et 1, Corp Z

0741.080.090 0741.080.093

contact@abcfirme.ro